چهل روز غمبار از شهادت سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس سپری شد . در این چهل روز پس از تشییع بی نظیری که با حضور دهها میلیون ایرانی و صدها هزار عراقی با چشمانی اشکبار و دلهایی درد مند انجام یافت، نه تنها در ایران اسلامی ، و حتی نه تنها در جهان اسلام ؛ بلکه در سراسر عالَم مجالس پر شکوهی در گرامیداشت یاد و نام آن دو راحل عظیم الشأن برگزار شد . در این مجالس بسیاری در وصف جلالت و ابعاد شخصیّت آن دو قهرمان بلاجو سخنوری کردند .

فرمانده کل قوا در مجالس و مجامع مختلف بارها از اخلاصمندی ، دینداری ، وفاداری ، ولایت مداری ، شجاعت ، صداقت، نبوغ ، تواضع ، وظیفه شناسی و تعهد کم نظیر آن دوگوهر یگانه سخن گفت .

آن داور دادپرور؛ شأن و شکوهِ هیچ شهیدی را به اندازه ی سپهبد سلیمانی نستوده است . شاهد مدعا؛ فراوان است . یکی این کلام گوهرین است که فرمود : « من در مقابل آنچه روح بزرگ آن شهید عزیز برای ایران و منطقه به ارمغان آورد ، سر تعظیم فرود می آورم . »

نمازی را که آن آیت صبر؛ بر پیکر ارباً اربای او وهمرانش اقامه کرد، سرشار از اشك و آه و بی همانند بود . لابد« نشد برسرِآتش میّسراش که نجوشد » .

مراجع عظام تقلید و عالمان دین پرور با حضور در مراسم وداع و تشکیل مجالس عزا و در درس و بحث و بیانیه ها و بیانات سرشار از تجلیل و تعظیم، در وصف تدین او نکته های جان پرور گفتند .

آیت الله سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله نیز در خطابه ها و مصاحبه های متعدد، شرح جمال جمیل آن دلاور مرد را با گوهر اشک همراه کرد .

همچنین اهل نظر واصحاب قلم ، در دریغ نامه ها ، سوگنامه ها ، تقدیرنامه ، بیانیه ها و مقالات ادبی وسیاسی اجتماعی به تجلیل از آن رادمرد همّت گماشتند، و آثار فاخر و ارجمندی خلق شد که در نوع خود کم نظیر است .

جمع قابل توجهی از سران دول و دستگاه دیپلماسی کشورهای آزاد از سلطه استکبار، با پیام های تسلیت؛ جنایت دولت تروریست آمریکا را محکوم و از قوی ترین فرمانده مبارزه با تروریسم قدردانی کردند .

از آن سوی دول زیر سلطه نیز فرصت خوش خدمتی به ارباب را از دست ندادند و با اظهار نظرهای سخیف رذالت و اهریمن خویی خود را بیش از پیش به نمایش گذاشتند . آنها نیز از راه دشمنی به درخشش سیمای تابان آن الهی مرد و ماندگاری و محبوبیت اوکمک کردند . چرا که عداوت اولیای جور در تاریخ همواره ، مایه ی آبروی جبهه حق بوده و در پایان کار محکوم به شکست شده است .

« وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ  » ( انعام /112)

ارباب فضل وهنر نیز در جای جای گیتی، چکمامه های پرمغز و زیبنده سرودند . و آثار گرافیکی و خوشنویسی تابناک وماندگاری را، خلق و به نمایش گذاشتند  .

یاران و همرزمانش در یادمان ها و سوگواره ها؛ خاطرات دل انگیز و جانسوزی گفتند و در عزای این فقدان بزرگ سرود غم سرودند .

علاوه از آن رسانه های اجتماعی نیز عکس و فیلم و اطلاعات ارزشمندی ، از این مجالس پر شور و غوغا و واکنش دوستان و دشمنانش به نمایش گذاشتند .

خلاصه اینکه در این چهل روز دهها میلیون انسان بصیر و دل آگاه در سراسر جهان از شهادت آن مردان خدا و بخصوص سردار دل ها عزا دار شدند و با هزاران بیان سوگ نامه سرودند . راستی !

چه آتشی است غم سینه سوز او یا ربّ

که دود از دل اهل نظر بر آورده است

با این همه ما راهی طولانی و دشوار در ایفای وظیفه قدر شناسی و ادای احترام و وفاداری به این فرمانده بزرگ اسلام، در پیش رو داریم . جواب بایسته ی جهاد بزرگ و شهادت عظیم او تنها تحسین و رثا و بدرقه نیست؛ بلکه همه این تجلیل و تبجیل ها نمادی از همدلی و اعلام اشتیاق به همراهی و پیروی از راه ورسم و « مکتب » اوست . از این پس مائیم و آرمان و ایمان شهید سلیمانی .

چنان که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند؛ شهید سلیمانی (رضوان الله تعالی ) اکنون یک فرد و شخص نیست ، بلکه یک الگو و « مکتب» است . مکتبی؛که از نو باید شناخت ، و شناخت آن عرش آشیان پرده نشین ؛ همتی والا ، دلی آگاه و بصیرتی ژرف بین  می طلبد . حقیقت این است که فوز عظیم شهادت ؛ گر چه پرده ای از چهره سلیمانی برگرفت . لکن چنین نیست که؛ دوران مستوری به سر آمد، و اکنون میان سلیمانی و عاشقان سلیمانی هیچ حایل نیست .

سردار سلیمانی در این دنیا، مثل همه اولیای الهی ؛ بادل خونین لب خندان داشت، بر بلا و امتحان خدا بردبار و شکیبا بود، از ناملایمت روزگار ناله و شکوه نمی کرد . از بی مهری ها و قدرناشناسی ها زبان به شکایت و حتی گله مند نمی گشود . از کسی جز خدای مهربان چشمداشتی نداشت .

اهل تقوا و ورع بود . خود را در معرض دید همگان قرار نمی داد . اهل خود نمایی و صدر نشینی، نمایش قدرت ، خود ستایی و فخر فروشی نبود . از بن جان « سرباز ولایت » بود و نیل به مولات تامِ ولایت اولیای الهی کار آسانی نیست ؛ لکن کسی که سر سپرده ولایت الله است مجذوب هیچ چیز و مفتون هیچکس نمی شود و از احدی جز قادر متعال امید و بیم ندارد

در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس

هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس

او با تمام قدرت  به مصاف اهریمن صفتان می رفت . در سراسر عالم با دشمنان خدا سینه به سینه برای خدا می جنگید . در میدان عمل ، میان آتش و خون، به جوانان پاک و مؤمن درس مجاهدت و طهارت و نزاهت و رسم جانبازی برای عقیده، وآیین سربازی در راه ولایت را می آموخت . « سرباختن » در راه  « ولایت » آرزوی دیرین او بود؛ و به یُمن اخلاص و عمل صالح مستجاب الدعوه، و بر منتهای مطلب خود کامران شد .

شکر خدا که عظمت شهادت آن سرباز بزرگ اسلام؛ آن چنان بود ، که بلندای شکوه و آثار مبارک آن را خدا می داند و بس !

چرا که وسعت خدمات او به دین مبین اسلام و مسلمانان جهان در خور آن پاداش و حسنات است . خدمات کم نظیر آن الهی مرد، هنوز فرصت تجلی ،و نشو و نما نیافته است . بخش اعظم خدماتِ فداکارانه و ناگفته های او هنوز ناگفتنی و سر به مُهر است !

فلذا عظمتی که در حادثه ی شهادت سپهبد سلیمانی خود نمایی کرد؛ در حقیقت آذرخشی از لطف الهی بود که لحظاتی درخشید . آری :

کاروانی که بود بدرقه اش لطف خدا

به تـجـمل بـنشیـند به جـلالـت بـرود

بدین سان از این پس دنیا شاهد تجلّی روز افزون جلالتش خواهد بود . همانطور که زندگی سرشار از تلاش و مجاهدتش نقشه های شیطانی استکبار جهانی را درهم ریخت، شهادتش نیز خواب راحت را از چشم سردمداران نظام استکباری و دشمنان اسلام خواهد ربود .

دشمن خیال می کرد که اگر آن سردار رشید اسلام در میدان کارزار نباشد جبهه کفر و شرک و نفاق پیروز میدان خواهد بود . لکن به زودی دریافت که به فضل خدای قادر متعال دست پروده های آن فرمانده نیرو پرور، لحظه ای سنگر مقاوم او را خالی نگذاشتند، و تنها با یک سیلی؛ به هیمنه ابر قدرتی جنایتکاران عالم خط بطلان کشیدند .

وَ انَّ جُندَنـالَهُم الغـالِبُـون … وَ اَبصِر فَسَوفَ یُبصِرُون (صافات/173و 179)

بی شک سپاه ما که جبهه حق است پیروزند و به دشمنان ما بنگر که در کفرشان دست و پا می زنند و به زودی فرجامشان را خواهند دید

اکنون همه کسانی که دلبسته ی شهید سلیمانی هستند ،و ایمان و اعتقاد او را می پسندند ، سبک زندگی او را روش رستگاری و سعادت می دانند ، كفن خون چكان او را برهان مبين حقانيّت او مي دانند و قدر دان جهاد و ایثار و فداکاری آن مجاهد نستوه هستند ، باید به راه و رسم او اقتدا کنند . و او را در ادامه راه همراهی کنند . چرا كه سردار سلیمانی تا ابد زنده است، چنانکه اسلام و قرآن و ولایت الله تا ابد زنده است .

ما برای این همراهی علاوه از حب سلیمانی به تحصیل شناختی جامع از اعتقادات و آرمان و اهداف او نیازمندیم ، و خوشبختانه یاران و همرزمان صدیق آن عزیز در مصاحبه ها و سخنرانیهای خود اطلاعات ارزشمندی از مشی زندگی و سیر و سلوک او، در اختیار ما می گذارند .  از همه مهم تر و قابل اعتمادتر وصیت نامه الهی سیاسی اوست که آرمان و انتظارات و سیره عملی آن راحل رستگار را تبیین می کند، ما می توانیم آن را راهنمای  زندگی و سیر و سلوک خود قرار دهیم و به سوی فوز و فلاح  رهسپار شویم .

فرحمه اللهُ حَیّاً و میّتاً و السلام علیه یَوم وُلدَ ویَومَ ارتَحلَ و یومَ یُبعَثَ حَیّاً 

محمد زارعپور

تبریز 29/11/98

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.