به رغم دشمنی های مذبوحانۀ همۀ دشمنان انقلاب اسلامی، ما ملت ایران در آستانۀ چهلمین میلاد فجر فروزنده، قرار گرفته ایم . آثار خوب و ماندنی سی و نه جشن دهۀ فجر؛ این نوید را می دهد که به فضل پروردگار، چهلمین   میثاق مردم با انقلاب نیز از جلالتی در خور این نهضت حسینی برخوردار خواهد شد .
شکرانۀ این ایام فرخنده، آن است که یک بارِ دیگر عظمت این انقلاب، وجلالت رهبر کبیر آن و راهبرد تداومش را بازخوانی کنیم، و آگاهانه از آن پاسداری نماییم .
بنابراین در این مجال کوتاه، نشانه هایی از عظمت پیشوای انقلاب و برخی عناصر محوری و مبانی نهضت ایشان را با تبجیل از همۀ انسان های آزاده و بزرگی که جان بر سر پیمان نهادند و در این راه از خود گذشتند، یاد آوری می کنیم :
پیشوایی از جنس انبیاء الهی
انقلاب اسلامی ایران ویژگهایی دارد که آن را از حصار عرصۀ جغرافیایی مشخص آزاد می کند . مثل انقلاب فرانسه نیست که از درماندگی و فقر و فلاکت مردم فرانسه و فساد و ضعف سلطنت لویی شانزدهم نشأت بگیرد و خود را به اصلاح امور آن کشور محدود، و در آن غرق شود .
همچنین از گرفتار شدن در محدودۀ برهۀ زمانی مشخص در امان و محفوظ است . همانند انقلاب روسیه نیست که جنگ جهانی اول و قحطی و گرسنگی مهیب حاکم بر مردم روسیه ؛ بلشویکها را در نبرد با ارتش ضعیف تزاری پیروز کند، و در ادامه، گرفتار ایدئولوژی واهی و سیاست های استعماری شود، و سر انجام در جنگ نرم با استکبار جهانی شکست بخورد و راهی موزه ها شود .
این انقلاب از نوع نهضت ها و خیزش هایی نیست که همچون آذرخشی در گوشه ای از آسمان بدرخشد و به سرعت افول کند . بلکه شبیه ماه و خورشید است که می تواند میلیون ها سال در گسترۀ گیتی بدرخشد و به همگان؛ گرمی و حیات و نشاط بدهد .
رهبر عظیم الشأن این انقلاب « مردی از دودمان پیامبران بود که بر شیوه ی آنان ، با دستی پر معجزه و دلی به عمق و وسعت دریا ، در میان مردمی شایسته و چشم به راه ، چون آیۀ رحمت فرود آمد و آنان را بر بال فرشتگان قدرت حق نشانید و تا عرش عزّت و عظمت برکشید . »
مخاطب امام راحل در گفتمانِ سیاسی ، نه فقط ملت ایران؛ بلکه بشریت است . او منادی اسلام ناب محمّدی (ص) و آزادی گوهر انسانی در سراسر عالم بود . و همچون پیامبران از صبح نهضت تا شامگاه عروج ملکوتی، آنی در رسالت و آرمانش تردید نکرد، و ذرّه ای تزلزل و نگرانی در او دیده نشد .
ایشان مصداق بارز « الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا » (احزاب/39) بود، که توانست همۀ جهانیان را؛ به خالق بی همتا و اتحاد کلمه و آزادی از نظام ها و موازین تبهکار ساخته دست بشر ستمکاردعوت کند .
انقلابی بر شالودۀ حق
در افق اندیشۀ امام راحل، نظام آفرینش بر پایۀ حق استوار است؛ و بطلان را در آن راهی نیست : « وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ » (حجر / 85 ) . و با اعتقاد راسخ به این که هر سنتی که مطابق با میزان حق نباشد ، محکوم به نابودی و زوال است و هیچ آیین و سنتی در برابر حق ، توان مقاومت و ایستادگی ندارد : « قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ » ( آل عمران 137)  او توانست به ملت ها بفهماند که قوی شدن، بند اسارت گسستن، پنجه در پنجۀ سلطه گران انداختن و آنها را شکست دادن و بت ها را شکستن و باور های شرک آلود را زدودن ممکن است .
کار بزرگ او ، ازالۀ یکی از مرتجع ترین ، پلیدترین ، وابسته ترین رژیمهای منطقه و جهان و مهم ترین دژ استعمار در منطقۀ خلیج فارس و خاورمیانه بود .  جامعه شناسان و تحلیل گران و نظریه پردازان موحد که می خواستند به منشاء این صاعقۀ طاغوت شکن آگاهی یابند؛ بدرستی دریافتند که این پنجه در افکندن با دست نشاندۀ ابر قدرتهای جهان و فرو ریختن آن دژ فولادین؛  برخاسته از سنت شکست ناپذیر ، غیر قابل تغییر و زوال ناپذیر الهی، و همانا پیروزی قیام حق و نابودی باطل است .
این سنت از اصول همگانی و همیشگی نظام آفرینش است؛ که در تمام جوامع و در همۀ ادوار تاریخ ، باقی و برقرار خواهد بود : « فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا»‌ نيز « وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا  » ( فاطر / 43)
انقلابی برای اعلای کلمۀ حق
به عقیدۀ امامِ حکیم ما ؛ انقلاب آنگاه حق است که برای اعلای کلمۀ حق ، برقراری قسط وعدل و حاکمیّت قانون الهی و توحید اجتماعی باشد. چرا که : « وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ »(توبه /40)
آن مرد الهی از آغاز نهضت همین آیۀ شریفه را سر لوحۀ مجاهدات خود قرار داد . پیروزی انقلاب اسلامی نیز ثمرۀ خدا باوری و اخلاص امام و امت است . عقیدۀ خود ایشان هم همین بود . دلیل متقن این مدعا؛ فرمایش اخلاصمند ایشان است که: « من از اول انقلاب ، احساس می کنم دست هدایتی ما را کمک می کند و پیش می برد و راهها را در مقابل ما باز می کند . »
امام یکی از خصوصیاتش خود سازی بوده است . یعنی وقتی ایشان بحمد الله در انقلاب پیروز شد و رهبری این نظام را به عهده گرفت قریب شست سال روی خودشان کار کرده بودند . امام اوّلین تألیفشان یک کتاب عرفانی – اخلاقی بود، دومین تألیفشان هم همچنین، سومین تألیفشان هم همچنین . یعنی سالها روی مسایل عرفان و خود سازی کارکرده بودند . و بحمدالله موفق هم شدند و جزای این کار بزرگشان را از خدا گرفتند .
همچنین ایمان یکایک مردم بود که توانست این حرکت را به وجود آورد و استمرار بخشد . قبل از انقلاب اسلامی همۀ نهضت های صد و پنجاه سال اخیر همین هدف را دنبال کردند ، ولی با ناکامی رو به رو شدند . انقلاب اسلامی حرف نویی را به میان آورد؛ حرف نویی که می توانست در دنیای افکار عمومی ، بخصوص در دنیای اسلام، برای خود جا باز کند . قسمت اعظم این حرفِ نو توحید بود؛ توحید یعنی حاکمیّت ارزشهای الهی بر جامعه و نفی حکومت های طاغوتی ، استبدادی ، فاسد و طغیانگر . بنابراین توحید ستون فقرات و رکن اساسی و پیام اصلی انقلاب اسلامی بود .
مجاهدتها و مبارزات امام و تمام آنچه را که ایشان انجام می دادند ، فقط برای خدا بود . برای همین هم ایشان می گفتند : اگر کشته شویم یا بکشیم در هردو حالت ، پیروزیم . اگر تمام دنیا را به ما بدهند و در آن خدا نباشد ، آن روز ما شکست خورده ایم .
رمز پیروزی انقلاب
در سیرۀ عملی امام راحل، انقلاب برای حکومت حق، با هیچ باطلی سر سازش ندارد و نباید در برابر آن تسلیم  شود و به هیچ باطلی نباید مجال نشو و نما بدهد : « قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ » ( سبا/ 49 )
روزگاری زمامداران کشور ما از صدر تا ذیل در چنگ استکبار جهانی بودند . شاه این مملکت متعهد به تأمین مصالح بیگانگان بود . آنها منافعشان را از این کشور به قیمت نابودی ما، تأمین می کردند .
امام خمینی در فضایی که افکار عمومی و اندیشۀ اندیشوران و باور ستم ستیزان را تفکر جدایی دین از سیاست، و گریز از حکومت ربوده بود ؛ مشکلات و معضلات اساسی جوامع اسلامی را دریافت و تجربۀ بیش از یک قرن شکست و ناکامی مسلمانان در مقابله با جهانخواران را دستمایۀ خود کرد؛ و این معادلات را بهم ریخت و امامت و ولایت را بر مسند فقه نشاند و حکومتی را تشکیل داد که ولی فقیه بر ارکان آن تولّی دارد . او در پای کار به ما نشان داد که می شود پنجه در پنجۀ استعمارگران انداخت و کشور را از چنگ جهانخواران بیرون کشید و با تشکیل حکومتی بر شالودۀ دین و جمهور مردم، ادارۀ کشور را به دست مردم سپرد، و بدین سان حق را به صاحب حق، باز گردانید .
در روند پیروزی انقلاب هیچ کس از رهبران و مردم و تحلیل گران؛ گمان نمی برد که کار با این شدّت و سرعت پیش برود و دشمن به این زودی شکست بخورد و ایادی استکبار از کشور فرار کنند .
بی گمان؛ این قدرت غیبی حق بود که برای احیای دین، استکبار جهانی را از کشور ما متواری کرد و به دور انداخت: « هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ » (حشر/2) هنر بی همتایِ امام و امت این بود که راه حق را پیمودند و بدان پیروزی اعجاب انگیز دست یافتند . و این اولین قیامی است که در تاریخ اسلام بعد از تحمل چهارده قرن حرمان و هجران، به طور کامل پیروز شده است .
نا گفته نماند که گرچه حق، همواره پیروز است ؛ لکن جامعه ای پیروزمندِ پایدار خواهد شد که مبانی و مصادیق حق را بشناسد و از بن جان به آن ایمان بیاورد، و برای استیفای حق مجاهدت کند . اگر ملتی از جهت اعتقاد به معارف اسلامی ضعیف و از انجام دستورات دینی سر باز زند، و برای قطع یَد متجاوزان فداکاری نکند، هرگز پیروز نخواهد شد . برای اینکه زندگی و حیات طیبۀ اسلامی و تحقق سعادت دنیا و عقبی در گرو عمل به تعالیم اسلام است .
کیمیای پیوند امام با امت
پیوند استوار« امام» با« امت» در انقلاب اسلامی بسیارشکوهمند بود . در گفتمان قرآن کریم، امام راهنمایی است که با رهنمود های او هم راه روشن می شود، و هم مقصد آشکار می گردد . پیروی از راهنمایی های او ، گذشته از اینکه در پیمودن راه نقش بنیادین دارد ، در نیل به مقصد نیز سهم بسزایی خواهد داشت و انحراف از خط سیاسی او موجب گمراهی و سبب ناکام شدن و به هدف نرسیدن خواهد بود .
در یک کلام ، مردان خدا بر دلها حکومت می کنند . امام این الگو را به ما نشان داد و ما آن را از نزدیک دیدیم و حس کردیم . همه دیدیم که با یک کلمۀ امام مردم به خیابان ها ریختند و تظاهرات میلیونی به راه انداختند . در رفراندم جمهوری اسلامی ایران، کسانی «جمهوری دموکراتیک اسلامی » را و کسانی « جمهوری » را مطرح کردند . امام فرمود : من به «جمهوری اسلامی» رأی خواهم داد . نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد . و همۀ ملت ایران از امام پیروی کردند . با یک کلمۀ او، به جبهه های نبرد با دشمن شتافتند و هشت سال در مقابل استکبار جهانی سینه سپر کردند .
اکنون بیش از چهل سال است که نبرد ما با کفر جهانی؛ پیوسته بجاست . و در جبهه های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی سینه در سینه با دشمن، می جنگیم و تاکنون هیچ ارده ای بر ارادۀ  منبعث از این انقلاب الهی غالب نشده و همواره پیروزی با جبهۀ حق بوده است . راز این غلبۀ بزرگ ،پیروی آگاهانۀ مردم از مقتدای خود؛ و فداکاری در حفظ تجسم و تبلور انقلاب یعنی نظام جمهوری اسلامی است . و این سنت برگشت نا پذیر خداوند حکیم است .
امروز هم راه امام و فکر امام و هدف امام برای ما ملت ایران و امت اسلامی و سیلۀ نجات است .
نقش همبستگی و اتحاد ملت در تداوم انقلاب
گفتیم : یکی از عوامل پیروزی انقلاب اتحاد و همبستگی ملت است . این عامل درتداوم و پایداری نهضت نیز نقش اساسی دارد . هیچ انقلابی در هیچ عصری و مصری آن گونه که این انقلاب توانست، نتوانسته بود همۀ طبقات و اقشار مردم را آمادۀ جانفشانی در راه اراده و آرمان الهی مردی معزز و معظم کند .
امام عظیم الشأن ما که بعد از ائمه و معصومین(ع) حقیقتاً بی نظیر بود، خود را با طبقۀ مستضعف یکسان می پنداشت و هرگز در جستجوی امتیازات ویژه برای خود نبود. او در عمر با برکت خود هرجا که زیست ساده زیستی را مشی خود کرد و هرگز تسلیم لذّات دنیوی وتن آسایی و عافیت طلبی های منفی نشد و با همین سیره و سبک زندگی توانست، معنویّت گرایی یک ملت را بر تمایلات مادی چیره کند .
بی گمان خداوند، به پاداش این خصلت های کم نظیر و فرشته خویی او را، همانند پیامبر اکرم (ص)، محبوب دلهای مردم کرد:  «وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ  » ( انفال /63)
پروردگار متعال بین دل های آنان الفت برقرار کرد ، تو اگر تمام ذخایر زمین را هزینه می کردی تا نعمت هماهنگی دل های آنان را فراهم کنی ، نمی توانستی ، لکن خداوند بین آنان الفت برقرار نمود، تحقیقاً خداوند سبحان عزیز و حکیم است .
در انقلاب اسلام این کیمیای محبت، بین آحاد ملت ایران و رهبری چنان اعتماد و الفتی آفرید که همه یکدل و یگانه و با شور و شوق و انسجام و هماهنگی بی نظیر به میدان آمدند، از امام و پیشوای خود اطاعت کردند و در بازگشت پیروزمندانۀ آن مبارک قدم به کشور، با استقبالی بی نظیر آرمان بلندش را مهر تایید زدند و تا آخرین لحظۀ حیاتش به عهد و پیمانی که با او بسته بودند، وفاداری نمودند و آنگاه که آن همای عرش آشیان در آسمان ملکوت به پرواز در آمد، همراه مسلمانان جهان بادلی داغدار و با چشمانی اشکبار، آن مشایعت بی نظیر را به نمایش گذاشتند .
زملک تا ملکوتش حجاب بر گیرند
کسی که خدمت جام جهان نما بکند
امام ستارۀ قَدَر اوّل آسمان وراثت انبیا
از مقام و منزلت امام، سخن گفتن بسیار دشوار است . حقیقت این است که : ما در سرّ مقام امام حیرانیم ، عظمت وجود امام به دریایی می ماند که غواص عقل و اندیشه از تشخیص ابعاد آن عاجز است . او مهر تابان حکماء و عرفای عصر حاضر است.
علمای متعارف ، مشمول بیان نورانی امیر بیان ، حضرت علی بن ابی طالب (ع) هستند که « العلماءُ باقون ما بقی الدّهر » سرّش آن است که علما ورثۀ انبیا و ائمۀ معصومین می باشند و کامل ترین ولیّ خدا در عصر ما ، وجود مبارک امام زمان (ارواحنا فداه ) است که از آن حضرت به عنوان « بقیّه الله» یاد می کنیم .
چیز های ماندگار و جاودانه را « بقیّه الله» می گویند که در درجۀ اوّل و بالذات ، ذات اقدس اله است که ماندنی است : «هو الباقی» . وقتی نوبت به مظاهر و مصادر برسد ، بعد از انبیا و ائمۀ معصومین (ع) نوبت علما خواهد بود . عالمانِ عادل؛ تا زمانه باقی است، باقی اند . امام در بین علمای ربّانی ستاره قَدَر اول آسمان وراثت است .
او با قیام خود کشتی طوفان زده اسلام را که در میان امواج پر تلاطم کفر و الحاد گرفتار شده بود با کمال متانت و درایت خاص به ساحل نجات رساند و از گزند غارتگران غرب و شرق حفظ کرد . از این روی در طول تاریخ روحانیّت تشیع و جهان اسلام نمی توانیم بدیلی برای حضرت امام خمینی (س) پیدا کنیم .
امام خمینی (ره) که به اصالت گوهر و تبار، از سلالۀ ذوات مقدس و خلف پاک خاندان رسالت بود؛ در انجام رسالت تاریخی خود نیز، همان راهی را پیمود که، اجداد طاهرینش (ع) رفته اند .
او هم در بحث های علمی مظهر علیم بود، و هم در مقام عمل مظهر قدیر . و چون در راه دین گام بر می داشت، تمام هجرت و جهاد و اجتهادش؛ برای این بود که : « لِتَکونَ کلمهُ الله هی العُلیا» (توبه /40).  لذا مظهر « حیّ قیوم » شد .
همان طوری که بهشتیان زنده اند و هرگز نمی میرند ، مردان الهی هم که برای حفظ شریعت و احیای دین گام برداشته و هر رنجی را برای دین تحمّل کرده اند، آنها نیز « کلمۀ علیا» می شوند که هماره باقی اند .
تداوم انقلاب اسلامی
این سنت پایدار خداوند سبحان است که تا همیشۀ تاریخ پرچم مبارزه در راه حق همواره در اهتزاز باشد و از نسلی به نسل دیگر سپرده شود . مخاطب انقلاب اسلامی همۀ ابنای بشر، در همۀ اقطاب عالم است که در اصل فطرت و انسانیت فرقی بین آنان نیست . همۀ انسان ها به پیام اصلی انقلاب یعنی معنویت ، عدالت ، عزّت و آزادگی و تکریم انسان، گرایش دارند.
در جهان امروز، توسعۀ آرمانگرایی و گرایش روز افزون  به اندیشۀ دینی و مذهبی و بر انگیخته شدن احساسات دینی و به تبع آن احیای « قدسیّت » مذهب در میان همۀ ادیان مختلف و پیروان آن ادیان، یکی از ثمرات مهم انقلاب اسلامی است .
امروز اوضاع در دنیای اسلام با چهارده قرن گذشته، تفاوت کرده است . میل برگشت به اصول و مبانی اسلامی، که مایۀ عزّت و پیشرفت و ترقی است، در بین اقشار مختلف جوامع اسلامی مشاهده می شود .
امام در فرصت اندکی که داشت، اندیشه و تفکر سیاسی را در جهان اسلام بسط و توسعه داد . مسلمانان اکنون دریافته اند که قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) منبع قوی و پرانرژی است که می تواند؛ در زمینه های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ایجاد تحرک کند .
مهم تر از همه نهضت امام خمینی ، ریشه در نهضت ابا عبد الله الحسین (ع) دارد ، و نهضت عاشورا؛ ترتیل خونبار آیات قرآن و مشعل جاوید هدایت است که امامت و ولایت آن را بر سر راه فرزندان اسلام نهاده است .
آن چنان که بزرگ پیام آور عاشورای حسینی ؛ برج عصمت کبری، دخت زهرۀ زهرا (س) فرمود : فَـوَ اللهِ لا تمـحوُ ذِکرَنا وَ لا تُمیتُ وَحیَنا » به خدا سوگند!  یزیدی های تاریخ  نمی توانند قرآن و عترت را از ما بگیرند .
آری نور هدایتی را که انقلاب اسلامی در عرصه و آفاق جهان گسترده است منارهایی هستند؛ که هیچ طوفانی را قدرت خاموش کردن آن نیست . اسلام دین جاودانۀ بشریت است و تا اسلام هست، پرچم انقلاب اسلامی نیز بر بام عالم در اهتزاز خواهد بود .
و الحمدلله فجر انقلاب اسلامی آن سپیده دمی است که عالم را برای وصول صبح سعادت و تابیدن خورشید عالمتاب امامت (عج) آماده می کند . « اندکی صبر سحر می آید .» و آنگاه همۀ مستکبران و جبارانی که در گمراهی خود غوطه ورند در می یابند که ارادۀ خداوند بر همۀ اراده ها غالب است .
یا رب این امّـت گرامی بـاد و نهضت جاودان
یا رب این نهضت جهانی باد و این امّت جوان
سـایه گستر باد ، فیـض عام رهـبر بر جـهان
تا ظـهور فیـض کامـل ، مـهدی صاحب زمان
                                                                        به میمنت چهلمین دهۀ فجر – محمد زارعپور 12/11/97     

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.