وداع با جانان

توان به هجر تو آسان، وداع جان کردن

ولی وداع تـو آسان ، نمی تـوان کـردن

وداع چند ده میلیونی ملت ایران، با شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ( رضوان الله تعالی علیه ) از هر منظری که بنگری، از بی نظیر های تاریخ ایران است .در این وداع جانسوز؛ دهها میلیون زن و مرد، پیر و جوان ، از همه ی اصناف و طبقات جامعه در هر شهر و روستا و هرکوی و برزن برسرِ درها بیرق سیاه بر افراشتند، و جامه ی عزا پوشیدند و دردمندانه در فراق آن عبد صالح، به سر و سینه زدند و سوگنامه ها و چکامه های جانسوز سرودند و گریستند .

در تشییع پیکر این سردار بزرگ اسلام ، که از کشور عراق آغاز شد؛ مردم ایران وعراق، خالصانه ترین اشک و آه عاشقانه خود را تقدیم آن شهیدانِ والا مقام و یارانش کردند، و چه اشک های جانسوز که از بیم شماتت دشمن در چشم ها خشک شد ، و بغض ها در گلو ها بشکست !

عزا داری برای این دلاوران اسلام در انحصار جهان اسلام نماند، بلکه در سراسر جهان هر انسان روشن ضمیری که دوستدار صلح و عدالت و عزّت و شرافت و خواهان حقوق بشر  است، از داغ این ترور ناجوانمردانه و فقدان بی جبران سردار دلها و عصاره فضایل، داغدار شد .

رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی ، در تسلیت نامه ی خود، عروج ملکوتی آن مجاهد مخلص را این چنین ستود :

« سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سال ها آرزوی شهادت در راه خدا ، سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید .» پس از آن ، معظم له خیلی زود، به خانه رفیق عزیزش شتافت، و دست تسلی بر سر بازماندگانش کشید، و یاد آور شدکه : « جهاد او جهاد بزرگی بود، و خداوند نیز شهادت او را شهادت بزرگی قرار داد؛ این نعمت عظیم بر حاج قاسم که شایسته آن بود، گوارا باشد!»

او برای اقامه ی توحید و اعلای کلمه حق و دفاع از ولایت الله و حفظ حرم اهل الله (ع)  چهار دهه رزم بی امان و زخمهای آن را و داغ جانبازی همرزمان را تحمل کرد .

رهبر فرزانه انقلاب، که خود مقاوم ترین مرد میدان نبرد است، و دلی درد آشنا، و سینه ای به وسعت آسمان دارد و داغ دل های بسیار بزرگی نتوانسته گره غم برجبین مه لقایش بیفکند، در مراسم نمازش قیامت قامتی برافراشت و در قنوتش صد بغض کهنه در گلو شکست ؛ و اشک خونین بر سیمای دلدادگان جاری کرد!

استقبال شایان تحسینِ مردم در اهواز  و مشهد و فردای آن حضور حماسی مردم تهران در مراسم نماز و تشییع ، همچنین پیشوازِ شکوهمند مردم قم با تجلیل و تبجیل یکپارچه مراجع معظم تقلید و فضلای گرانقدر و طلاب پرشور حوزه ی علمیه ، منحصر به فرد و بی همانند بود .

پس از آن،  مردم کرمان به همراه مردمانی که از سراسر کشور برای عرض اخلاص و ارادتِ صادقانه ، به شهر و دیار آن سردار رشید اسلام آمده بودند، معارج سپهبد سلیمانی و یارانش را به آن جلالت و شکوه رساندند که رهبر معظم انقلاب فرمودند :« از برکات عظیم شهادت و معنویت حاج قاسم سلیمانی، قیامتی بود که در شهر های ایران و عراق در مراسم تشییع به پا شد .»

شور بختانه درآخرین وداع، مردم کرمان؛ چنان اختیار از دست دادند که منجر به حادثه ای  دلخراش شد ، تعداد کثیری با جان باختن ؛ بر خاک او گُل هایی از لخته ی خون دل نهادند ، و این چنین از محنت هجران آن آرام جان فراغت یافتند . چند برابرآن جان باختگان نیز ، شکسته بال و پر شدند . زبان حال آن مردمان شیفته را شهریار شیرین سخن ما چنین سروده است :

به کاخ وصل تو پر می فشاندم از سر شوق

کنـون ز سنـگ جدایی، شـکسته بال شدم

مراسم سوگواری و یادبود آن سرباز ولایت ، در جهان اسلام و کشور های غیر اسلامی نیز با شکوه و تأثیر گذار بود که شرح آثار آن در ارتقای بصیرتِ بشریت و درک میزان شرارت  استکبار جهانی و اهرمن خویی دولت های آمریکا، مجال و فرصت گسترده ای می طلبد و این قلم نمی خواهد در این مقال ؛ با وقایع نگاری و بازتاب حقایق،  از زخم جان و غربت و مظلومیت آن نادره دوران، و عزای دلباختگانش بگوید .

حقیقتاً حدّ او رثا نیست، بلکه سزاوار شایسته ترین مدح و منقبت است . چرا که درازنای حیاتش حماسه ای پر شکوه ، و کفن خون چکانش رایتِ استیلای مکارم اخلاق بر رذائل اخلاق است .

آن عزیز عزّت پیشه؛ در چهار دهه رزمندگی؛ چنان منش و نبوغ و شجاعتی از خود نشان داد که دشمنان خود را وادار به تحسین کرد و برای اسلام و اسلامیان؛ چنان افتخارآفریدکه ، مقتدا و رهبر عظیم الشأن ما، در وصفش  فرمود : « من در مقابل آنچه روح بزرگ آن شهید عزیز برای ایران و منطقه به ارمغان آورد ، سر تعظیم فرود می آورم . » آری :

به هر گلشن که با آن قد رعنا جلوه گر گردی

به تعظیم تو سرو از جای خود، آزاد می خیزد .

حضور جمعیّت بی نظیر در مراسم تشییع و سوگواری، نشان داد که سپهبد سلیمانی فراتر از  همه ی خوبی ها و فضائل اخلاقیِ خیره کننده ای که دارد ، یک فرد نیست . بلکه جوهر سرداری سرهای بریده ، مشرقی از ولایت اولیای الهی ،آیتی از تولی و تبری و مکتب تهذیب نفوس و دلیل محکمِ پایندگی انقلاب اسلامی است .

این انقلاب بیش از چهل سال است که به حیات و زندگی و بالندگی خود ادامه می دهد و در نبردی بی امان با طواغیت عالم و حمایت از مستضعفان، کار آمدی دین را در عرصه ی عینیت و بسط ولایت الهیّه ، به نمایش گذاشته است و ملت ایران با تمام قدرت و پایمردی، پای آرمان ها و ارزش های این انقلاب زنده و پاینده ایستاده و هر روز آزموده تر از روز پیش به تداوم انقلاب می کوشند  .

کسانی که با رنج گران و اشک روان ساعتها در انتظار استقبال جنازه  ماندند و کیلو متر ها زیر تابوتش راه رفتند و خون گریستند، در حقیقت پروسه عظیمی از توسعه تولّی به ولی الهی و برائت از دشمنان ایشان را پیمودند و به معرفت وسیعی از جبهه حق و اولیای آن و جبهه باطل و اراذل آن دست یافتند .

آن الهی مرد از تمام القاب و عناوینی که زیبنده ی وجود نازنینش بود، « سرباز ولایت » را پسندید . او « نظام ولایت فقیه » را استمرار ولایت الهی و حاکمیّت کسی می دانست که تفکر و ایدئولوژی حاکم بر جامعه ی خودش را از همه بهتر می شناسد، و جامه ی عمل می پوشاند . به عقیده او ولی امر مسلمین، درحقیقت « مظهر قدرت و عدالت و رحمت و حکمت الهی است .»

آن آرمانی مرد ، با اخلاصمندی و تعبد الهی و تولی به خلیفه الله و تقید به شریعت ، و وفا داری به ولی الله و تحمل سنگین ترین میثاق ها توانست همه ی ابعاد حیات خود را تحت ولایت الهی قرار دهد و به آن مایه از حیات طیبه و ملکوت اعلی نایل شود، که برای همگان اعجاب برانگیز باشد .

دیگر خون آورد شهادت آن نماد مقاومت زدودن مسمومیّت وغبار از چشم اسرای جنگ روانی دشمن و« بیداری و بصیرت عمومی » است . دشمن با تشکیل جبهه وسیع جنگ نرم رسانه ای و القای این شبهه که حضور منطقه ای جمهوری اسلامی و دفاع از مستضعفان و مظلومان و مسلمانان جهان حضوری هزینه ساز و ضد منافع ملی است، و چنین وا نمود می کردکه توانسته است، عزّت و اقتدار مسلمانان وکرامت مستضعفان و امنیّت منطقه و کیان جمهوری اسلامی را آماج حمله  و خسارت قرار دهد .

ملت ایران با حضور بی نظیر خود در بزرگداشت شهادت آن سردارِ سر به ثریّا زده ، در یک آزمون تاریخی به دنیا ثابت کرد که :  طرفدار جبهه ی مقاومت است و از خط مجاهدت شجاعانه دفاع می کند، و به نماد های مقاومت عشق می ورزد . نشان داد که در برابر سلطه گری استکبار ایستاده است و تن به ذلت تسلیم نمی دهد .

خون آورد سوم شهید سلیمانی گام بلندی در دشمن شناسی است . حقیقت این است که انقلاب اسلامی ، انقلابی  استکبار ستیز و ضد سلطه است . دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی از روز اوّل شروع شد، و روز به روز شدت گرفت . استکبار جهانی در ذات و سرشت خود، با استقلال و آزادی ملل جهان و از آنجمله با ایران اسلامی دشمن است و جرم شهدای انقلاب اسلامی ، چه کسانی که قبل پیروزی انقلاب به شهادت رسیدند ، و چه شهدای پس از پیروزی و همه ی رزمندگان و دانشمندان هسته ای ما، و جانبازان انقلاب و در یک کلمه؛ جرم ملت مسلمان ایران ایستادگی در برابر استکبار و استقلال طلبی و صیانت از منافع و امنّیت ملی است .

شهادت حاج قاسم سلیمانی در کشور عراق  به دستور مستقیم رییس دولت امریکا، پرده از چهره کریه استکبار جهانی و هم پیمانانش  برداشت و به همه مردم آزاده جهان ثابت کرد که دولت آمریکا؛ دولتی تروریست و متجاوز به حقوق بشر و دشمن استقلال و آزادی و امنیّت ملل است . آمریکائیها در مسیر تاریخ نشان داده اند که در هر کجای عالم که باشند؛ مردمان آنجا از حضور فساد برانگیزشان، در آرامش و امنیّت نخواهند بود .

اکنون آثار این دشمن شناسی را در ملل اسلامی و غیر اسلامی، به وضوح مشاهده می کنیم . پس از بیست روز از ترور سپهبد سلیمانی ، میلیون ها عراقی از شیعه و سُنی و مسیحی و عرب و کُرد، به دعوت رهبران مذهبی ، در بغداد به خیابان ها آمدند و یک صدا فریاد زدند : « آمریکایی اشغالگر، برو بیرون !» . همان روز مرجعیّت عالی عراق نیز طی بیانیّه ای از خواسته ی ملت عراق پشتیبانی کردند . پیام روشن آن راهپیمایی این است که اگر نیروی نظامی آمریکا به روشی مسالمت آمیز خاک عراق را ترک نکنند ؛ ملت سلحشور عراق ،آنان را مثل انگلیسی ها اخراج خواهد کرد .

خون آورد چهارم شهادت آن مجاهد مخلص؛ هم جوشی ، وحدت و همدلی حد اکثری ملت بزرگ ایران حول اصول و اهداف و آرمان های اسلامی است . این یگانگی و همدلی آحاد ملت پشتوانه ای بسیار محکم و سدی پایدار پدید می آورد که ملت را از گزند سیلِ فتنه های دشمنان اهرمن خوی و شیطان بزرگ می رهاند .

تحکیم اتحاد دو ملت ایران و عراق نیز از برکات و ثمرات جانفشانی شهید سلیمانی در دفاع از استقلال و امنیـت مردم عراق و سرکوب داعشیان امریکایی است . این دو دولت برادر در کنار هم و با پشتیبانی از همدیگر می توانند؛ از مصالح و منافع همدیگر صیانت کنند .

خون آورد پنجم شهید سلیمانی شکست سهمگین آمریکا در نبرد موشکی بود . درست در شرایطی که امریکا احساس قدرت کامل می کرد، و هیچ مانعی برای قدرت نمایی و زور گویی احساس نمی کرد؛ یگان موشکی همیشه پیروز جمهوری اسلامی در نبردی فوق باور دشمن، تنها  با پانزده فروند موشک ، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق را چنان در هم کوبید که دشمن از هر گونه مقابله و اقدام تلافی جویانه عاجز ماند .

این نبرد تاریخی و بی نظیر نقطه عطف تغییر منظومه ی قدرت نظامی جهان است، که با هیچ چیز جبران نمی شود  . کمترین پیامد این حمله تعیین کننده، در هم شکستن هیبّت و حیثیّت ابر قدرتی امریکا و ارتقای عظمت ملّت ایران در سطح جهان است . همه دانستند که دوران ابر قدرتی آمریکا و توان تجاوز گری غربی ها و اصولا هژمونی یکجانبه گرایی به تاریخ پیوسته است .

خوش تر اینکه فرمانده کل قوا؛ این حمله تاریخ ساز را در حدّ یک « سیلی» ارزیابی کردند و بر آن افزودند که : « در مقام مقابله ، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی کند .» و پایان حضور فساد برانگیز آمریکا در منطقه را نوید دادند .

این چند خون آورد که گفته شد؛ آیاتی از قدرت الهی و پاداشی برای آن مردان خدا است ، و آن روز های تلخ و شیرین، همه از ایام الله و نقطه عطف تاریخ اند .

ذکرِ ایام الله فریضه ای تعطیل ناپذیر است ، برای کسانی که هماره منتظرند تا در روز های پرخطر ، جان برکف خطر کنند و همچون شهید سلیمانی ؛ به یاری خدا همیشه از آوردگاه پیروز و سرافراز باز آیند . چنان که آن راحل هماره پیروز ؛ از آخرین سفر نیز ظفرمند تر از همیشه، امّا نه بر شانه های مردمی صبّار و شکور؛ بلکه بر شانه های ملایک و نه به منزلی فرشی ، بلکه به سر منزل عرشی رسید که در آن سفره ای از نور و سرور گسترده شده بود و فرشتگان برای ابلاغ سلام خدا و تعظیم و تبجیل به استقبالش آمدند .آری :

شهادت برترین معراج عشق است

گـهش پـروازی از جبـریل برتر

در خاتمه اکنون که به غبطه می نگریم در حال سبکباران، چه خوب است ! که در زیارت مرقدِ شریفشان، آرزوی همراهی با ایشان را صمیمانه به روح پرفتوحشان ابلاغ کنیم که : « یا لَیتَنی کُنتُ مَعَکُم فأفوزَ فُوزاً عَظِیماً » و با این آرزو شاید در حسناتی که از جهاد فی سبیل الله و فنا در ولی الله الاعظم (عج) اندوخته اند، شریک شویم .

و اکنون امیر سپاه قدس یار دیرین و جانشین شایسته ی سپهبد سلیمانی، سردار سر افراز اسلام اسماعیل قاآنی (سلّمه الله تعالی ) است . راد مردی از تبار شهیدان ، که « ره توشه را زخون عزیزان گرفته است » و جز به صیانت از دین و ملت نمی اندیشد،  و نمی رود جز به همان راه که فرماندهش می رفت .

بدین سان المنه لله که او نیز خار چشم دشمنان اسلام است . بنابراین حمایت و پشتیبانی از این سر خیل عشق بازان نیز ، پشتیبانی از شجره طیبه ی مقاومت و اطاعت از ولی امر مسلمین( مد ظله العالی ) است .

ربنا اَفرغ علینا صبراً و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین

هفتم بهمن 1398 محمد زارعپور

 ویرایش دوم

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.