باز خوانی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی در حقیقت تحوّل بنیانی ما ملّت ایران، در همه ی شئون انسانی از وضعی نا مطلوب، به وضعی مطلوب است . تحوّلی بر شالوده ی معرفت و ایمان و عشقی بر جوشیده از سرشت پاک انسانی ، از حالی ناصواب به احسن الحال .

بدین سان در انقلاب اسلامی ؛ هدف رهبر انقلاب و مردم انقلابی، ارتقای کیفی آحاد جامعه؛ از حیات معمول بشری ، به حیات طیّبه ی اسلامی ؛ و به عبارت ساده ؛ بازگشت به قرآن و سیره و سنت رسول اکرم (ص) است . ساز و کار این حیات طیبه نیز ایمان و عمل صالح است . آن چنان که قرآن می فرماید :

مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ اَو اُنثی وَ هُوَ مؤمن فَلَنُحیینهُ حیات طَیِبه 

به گواهی تاریخ رهبران این نوع نهضت ها ، پیامبران الهی و امامان معصوم (ع) و جانشینان برحقّ آنان هستند که در آموزه های انقلابی و خط مشی مبارزاتی؛ آرمان های الهی را هدف متعالی خود قرار می دهند .

انقلاب اسلامی در حقیقت ریشه در نهضت ابا عبد الله الحسین (ع) دارد . رهبری این نهضت عظیم در طول دوران مبارزات خود در سه جبهه کوشید ، وبا دشمنان خود جنگید .

جبهه ی اوّل ، ترویج اسلام ناب محمّدی (ص) ، و تعلیم و تربیت عناصر مبارز و مکتبی که دلی سرشار از عزّت حسینی داشته باشند .

جبهه ی دوم ، مقابله با مکتب های الحادی شرق و غرب که برای نسل جوان دام و دانه چیده بودند و آنان را به سوی کژراهه می خواندند . 

جبهه ی سوم ، مبارزه با حکومتی مستبد و دست نشانده استکبار جهانی که در پی غارت منابع مادی و معنوی کشور بودند .

هنر امام خمینی ( رضوان الله تعالی علیه ) در این بود که توانست از توده های مردم و جویبار های اقشار و اقوام مختلف جامعه، سیل های خروشانی جاری کند ، و بساط استبداد و استعمار و استثمار را برچیند .

اکنون 37 سال است که انقلاب اسلامی پیروز شده، و برای تحقق شعار « اسقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی » ، نظام جمهوری اسلامی مستقر شده است .

جمهوری اسلامی ایران ،در این سالهای متمادی ، با دشواری ها و موانع بسیاری مواجه شده است . دشمنان ما ، بارها علیه دولت و ملت ما توطئه کرده اند . بسیاری از رجال بزرگ مذهبی و سیاسی ما را ناجوانمردانه ترور کرده اند .  با اتحاد و اتفاق نا مقدس دول مختلف ؛ جنگی تمام عیار و دراز مدّت را برما تحمیل کرده اند . ما را در محاصره ی سیاسی و اقتصادی قرار داده اند . با انواع و اقسام رسانه های جهانی به ارزشهای فرهنگی ما حمله کرده اند . و…

در مقابل ملت رشید ایران ؛ با پیروی از مراد مقتدای خود ، و اعتماد به فضل پروردگار و تکیه بر توانایی های خود ، با همه ی این توطئه ها ، یورشها و شبیخون ها مقابله کرده ، و به لطف الهی، در همه ی میدان های نبرد ، فتح و ظفر را از آنِ خود کرده است .

امروز که در آغاز دهه ی فجر وجشن های سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم؛از حیاتی ترین نیاز های جامعه و بخصوص نسل جوان این است که ؛ فرهیختگان و فرهنگیان، در کنار جشن ها و خاطره گویی ها و مطالعه تاریخ انقلاب ، کارنامه ی سلبی و ایجابی انقلاب اسلامی را کالبد شکافی کرده و « آسیب شناسی انقلاب اسلامی » را در دستور کار قرار دهند .

راقم این سطور به برکت حضور در کلاس های درس و نعمت گپ و گفت وگو با نسل جوان در یافته ام که بشتر آنان می خواهند بدانند :

1). اهداف نخستین انقلاب اسلامی ، و رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار کبیر انقلاب ، تا چه اندازه تحقق یافته است ؟

2). چرا در اقامه ی قسط و عدل اقتصادی و پیاده کردن نظام اقتصاد اسلامی در حدّ انتظار رهبری موفق نیستیم ؟

3). چرا در پیاده کردن فرهنگ اسلامی ، و تحکیم بنیان عفاف جامعه کامیاب نیستیم ؟

4). گفتمان انقلاب اسلامی در میان سایر ملل اسلامی از چه جایگاهی برخوردار است ؟

5). آیا تجارب و آگاهی های نسل اوّل انقلاب بطور مطلوب به نسل های بعدی انتقال می یابد ؟

6). چه آسیبهایی وفاداری ما را نسبت به انقلاب اسلامی تهدید می کند ؟

7). چه مقدار از ناکامی های ما ، از سوی دشمنان بیرونی تحمیل شده است ؟

8). مسئولیّت کدام ناکامی ها متوجه خودمان است ؟

9). راه های برون رفت از این ناکامی ها کدام است ؟

10). وظیفه ی وفاداران انقلاب در صیانت از دستاورد های انقلاب چیست ؟

11). آنچه را که از معارف انقلاب اسلامی ؛ در مدارس و دانشگاه ها در اختیار نسل جوان قرار می دهیم، چه مایه پاسخگوی نیاز روحی و فکری آنان است ؟  

براین باورم که « آسیب شناسی انقلاب اسلامی » بر عهده ی قشری خاصی از ما مردم ایران نیست . بلکه وظیفه ی  ذاتی همه ی وفاداران انقلاب اسلامی است که پاسخی مستدل و روشن برای پرسشهای انقلابی نسل جوان داشته باشیم ،تا دیگران با پاسخ های غلط آنان را به بیراهه نبرند . «فرخ صباح آن که تو بر وی گذر کنی »  

 

منبع :  نحل آیه 97

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.